
Die Untersuchung der Generation Z –
kurz Gen Z
„Es war 2017. Immer mehr Unternehmer, Personalentscheider aus Wirtschaft und öffentlichem Dienst, Politiker, Journalisten, Schuldirektoren, besorgte Eltern fragten mich, ob ich ihnen als Psychologe und Generationenforscher, erklären kann, warum sich die jungen Nachwuchskräfte bzw. die Mitglieder der sogenannten Generation Z (Gen Z oder GenZ) so verhalten wie sie es eben gerade tun. Sie selbst verstehen die jungen Menschen der Generation Z (GenZ) nicht mehr.“ Generationenforscher Dr. Dipl.-Psych. Rüdiger Maas, Feb. 2017
Ich bin dem nachgegangen und intensivierte meine Generationenforschung vor allem eben auf die Generation Z. Ich stellte ein Team zusammen und entwickelte die Generation Thinking Studie. Wir befragten dazu über 2.500 Jugendliche der Generation Z (GenZ) in ganz Deutschland.
Denn bei diesen jungen Nachwuchskräften, geboren ca. 1995–2010, handelt es sich um ganz besondere Alterskohorten die oft neben Generation Z (GenZ), Generation Greta, Generation Snowflake, Generation Zero, Generation Zombie, Generation Azubi, Digital Natives 2.0, Zler u.v.w.m. genannt werden.

The Institute for Generation Research introduces itself
Christoph Kamps
Graduate political scientist


Hans-Jürgen Rockstroh
Graduate psychologist

David Gasp
Management, M.Sc.

Klara Blaimer
Psychologist, M.Sc.
Dipl. Psychologist, M.Sc.
Generation Z and Generation Alpha expert
Work and organizational psychology
Generationsforschung@generation-thinking.de

Rüdiger Maas
Founder and board of directors
Generation researcher

Hartwin Maas
Founder and board of directors
Futurologist
Dipl. Wirt.-Ing., MIB
Areas of expertise: New Work and Future of Work
Sustainability and digitalization, digitainability, CDR
Human Enhancement and Future Literacy
Zukunftsforschung@generation-thinking.de

Dennis Berndt
Management, B.Sc.
Press spokesman

Kathrin Peters
Sociology, M.A.

Luana Erler
Management, B.A.

You could stand here
B.Sc., M.Sc.
Generation XYZ
Impressions of our work
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
What we do
We examine the different age cohorts using focus groups, quantitative and qualitative surveys and psychometric measurements.
We follow current trends and statements, but above all our urge for research.
We offer unique research and consulting approaches that combine psychological, sociological, philosophical and engineering expertise.

Our books
Applying science in practice
Our latest research findings are incorporated into our
specialised and non-fiction books.
Currently our books are only available in German.